Vorbe v. Haiti Observateur Group, No. 13 Civ. 20114 (PCH); Handal v. Haiti Observateur Group, No. 13 Civ. 20111 (DLG)

As requested, below is a summary of the rulings in the above-referenced cases that were brought against Haiti Observateur.  Please feel free to edit them as you deem necessary (and especially confirm the French version).
It has been a bad few months for Leopold Joseph and his weekly newspaper Haiti Observateur.  Indeed, since March 2014, they have been ordered by different federal judges in Florida to pay a total of $2.4 million to two Haitian businessmen as a result of the publication of defamatory articles on the newspaper’s online and print editions.
On March 18, 2014, a federal judge in Miami, Florida— the Honorable Paul C. Huck — issued a judgment in the case filed by businessman Dimitri Vorbe against Haiti Observateur and its owner Leopold Joseph (Vorbe v. Haiti Observateur Group, No. 13 Civ. 20114 (PCH)).  The court ruled that the newspaper had defamed Vorbe in a series of articles published in the Fall of 2012, in which it was claimed that Vorbe was part of a gang complicit in kidnappings, illegal drugs, and arms trafficking in Haiti, and that he had partaken in the execution of an individual named Ronald Chery.  Vorbe sued Haiti Obervateur and its owner, arguing that the articles were false and highly defamatory.  Vorbe’s civil complaint explained that, when publishing the articles, Haiti Observateur had acted with “evil motive and actual malice, with intent to injure, disgrace and defame.”  The court agreed: Judge Huck found the statements to be false and libelous, and it ordered Haiti Observateur and its owner to pay Vorbe the sum of 1.25 million as a result of the defamation.
Haiti Observateur and Joseph were the subject of a similar judgment issued last week in a related case brought against them by Stanley Handal, a “businessman with substantial Haitian and international business dealings” (Handal v. Haiti Observateur Group, No. 13 Civ. 20111 (DLG)).  That case, which stemmed from the same articles published by Haiti Observateur in 2012, was assigned to the Honorable Donald L. Graham, District Judge of the United States District Court for the Southern District of Florida.  Handal claimed that the articles implicating him in the kidnapping ring involving Clifford Brandt were false and defamatory.  Once again, the federal court in Florida agreed.  On July 17, 2014, Judge Graham ordered Haiti Observateur and Joseph to pay Handal the sum of 1.15 million, including one million dollars of punitive damages to address “the seriousness of [Haiti Observateur’s] misconduct and promote[] deterrence of similar conduct.”
L’année 2014 est simplement mauvaise pour Leopold Joseph et son journal Haiti Observateur.  Depuis le mois the mars 2014, des juges de la cours fédérale américaine en Floride ont ordonné que le journal paye un total de 2.4 millions de dollars américain à deux hommes d’affaires Haitiens après que ceux-ci aient portés plainte pour diffamation.
En effet, le 18 mars 2014, le juge fédéral Paul C. Huck de la “United States District Court for the Southern District” en Floride a émis un jugement de diffamation à la suite d’une assignation amenée par Dimitri Vorbe dans l’affaire Vorbe v. Haiti Observateur Group, No. 13 Civ. 20114 (PCH).  La cours a déterminée que le journal avait diffamé Vorbe dans des articles publiés en automne 2012, dans lesquels le journal avait déclaré que Vorbe participait au kidnapping, au traffic de drogue et d’armes illégales en Haiti, et était impliqué dans le meurtre d’un individu nommé Ronald Chery.  Vorbe avait donc assigné le journal à Miami, en Floride, protestant que les articles étaient complètement faux et diffamatoire.  Vorbe s’est plaint que le journal avait agit de manière malhonnête et avec l’intention mesquine de le diffamer.  La cours lui donna raison: le juge Paul C. Huck ordonna Haiti Observateur en mars dernier de verser la somme de 1.25 million de dollars américains à Vorbe à la suite de cette diffamation.
Haiti Obervateur and Joseph ont aussi été frappé par un jugement de diffamation dans le cas de Stanley Handal, un homme d’affaire Haitien de bonne renommée, dans le cas Handal v. Haiti Observateur Group, No. 13 Civ. 20111 (DLG).  Celui-ci avait porté plainte en janvier 2013, après des commentaires similaires faits contre lui dans des articles publiés par Haiti Observateur en 2012.  Dans cette assignation présentée devant le judge Donald L. Graham du même tribunal américain, Handal avait déclaré que les déclarations d’Haiti Observateur étaient entièrement fausses et diffamatoires.  Encore une fois, la cours fédérale donna tort à Leo Joseph et son journal, et leur ordonna de payer la somme de 1.15 million de dollars américains à Handal.  Dans son jugement, le juge expliqua que 1 million de dollars de ce montant étaient imposés afin de punir le journal et son propriétaire pour leur comportement illegal dans la publication des articles.
Bertrand Madsen
111 Broadway
Trinity Building, 13th Floor
New York, NY 10006
Tel. (212) 346-7744
Cell (646) 413-5471
Fax (212) 346-4665

Author: `